Olin viime viikolla Sadun päivän kunniaksi kouluvierailulla. Tempauksen järjesti Suomen Nuorisokirjailijat, ja muuallakin Suomessa oli kouluissa vastaavia kyläilijöitä. Vierailu oli erilainen sikäli, että Juniori oli mukana. Tämä siksi, että hoitajan järjestäminen näin pienelle on hankalaa, ja toisaalta koulussa oli tuttu opettaja, joka lupasi kaitsea. Siis matkaan!
Peitsari sijaitsee keskellä Mikkeliä, mutta silti mukavan pieni koulu. Ekalla tunnilla olivat ykkös-kakkoset ja toisella loput. Koska en ole kirjoittanut varsinaisesti alakouluikäisille vaan yläkoulu/lukiokamaa, pyysin luokkia tekemään ennakkoon kysymyksiä kirjailijalle kirjoittamisesta ja kirjailijan elämästä. Sainkin nipun hellyttäviä itse kirjoitettuja kysymyksiä, joista veikeimmät olivat oleellisia ja osuivat nappiin Minulta kysyttiin mm. luenko omia kirjojani, pidänkö omista kirjoistani, mistä saan ideani, käytänkö samoja henkilöhahmoja jne. Yllättäen vaikein vastattava kysymys oli se, mitä muuta harrastan kuin kirjoittamista. Piti oikein miettiä, mitä harrastan, koska tuntuu että lähes kaikki tekemäni asiat liittyvät kirjoittamiseen. Mutta onhan noita harrastuksia sittenkin olemassa: sienestäminen, marjastaminen, elokuvat ja tv-sarjat ainakin.
Kun kysyin oppilaiden omia mielikirjoja, kaikki viittasivat vuoron perään ja kertoivat tykkäävänsä Aku Ankoista, tietokirjoista, Risto Räppääjästä, dinosauruskirjoista, hevoskirjoista ja milloin mistäkin. Koulussa selvästikin luettiin paljon.
Opettaja kertoi, että heidän kokemuksensa mukaan on tärkeää varata lapsille oppitunneilla aikaa lukea kirjaa. Kun teos aloitetaan tunnilla omassa rauhassa, monet lukevat sen kotonaan loppuun saakka. Lukudiplomi on osoittautunut käytännössä hyväksi lukemisen edistäjäksi. Toivottavasti myös kirjailijan kanssa jutteleminen antoi jonkinmoisen muistijäljen koululaisille. Ainakin yksi opettaja tarttui ajatukseen yhteiskirjoittamisesta, kun kerroin minun ja Eijan yhteistyöstä.
Millaisia keinoja itse käyttäisit lukuharrastuksen edistämiseksi?
3 kommenttia
Comments feed for this article
23 lokakuun, 2008 klo 2:23 pm
Mila
Suurin haaste on varmaan mahdollisimman mielenkiintoisten kirjojen kirjoittaminen.
Kirjastollakin on tärkeä osa lukuharrastuksen edistämisessä – kirjastokäyntien pitäisi kuulua lapsen elämään jo pienestä pitäen.
24 lokakuun, 2008 klo 7:09 am
Anneli
Ääneen lukemisen pitäisi myös kuulua lapsen elämään. Lapset nauttivat suuresti, kun heille luetaan ääneen. Samalla kehittyy kuullun ymmärtäminen, sanavarasto kasvaa ja miten onkaan ihanaa, kun aikuinen ja lapsi voivat nauraa yhdessä samalle asialle.
Lapsille saa lukea ääneen teini-ikään asti, ja jos haluavat, senkin jälkeen.
28 lokakuun, 2008 klo 11:44 am
Päivi
Samaa mieltä Annelin kanssa! Ääneen lukemisesta nauttivat niin lapset kuin aikuisetkin. Eikä aina tarvitse lukea suoraan kirjasta, tarinoita voi kertoa omin sanoinkin. Olen monta kertaa saanut huomata, miten luokallinen levottomia teinejä rauhoittuu ja keskittyy, kun heille vain sanoo, että minä kerron teille tarinan. Sellaisia halutaan kuulla, niihin keskitytään.