Tein viime keväänä Jäljellä-kirjalle kirjatrailerin ihan silkasta halusta kokeilla, miten sellaisen tekeminen luonnistuisi. Visuaalisuus ja sen parissa puuhastelu on aina ollut minusta mukavaa, joten lähdin trailerin tekoon harrastusmielessä. Osoittautui, että trailerin tekeminen oli paitsi hauskaa myös helppoa. En lähtenyt tavoittelemaan mitään taiteellisesti hurjan kunnianhimoista, vaan halusin tehdä lyhyen, yksinkertaisen elokuvanpätkän, joka saattaisi herättää kiinnostusta kirjaa kohtaan.

Ei ole olemassa mitään määrättyä kirjatrailerin muotoa. Maailmalla tehdään suuren rahan trailereita, joita tekemään palkataan käsikirjoittaja, näyttelijät, kuvaaja ja leikkaaja. Ne lavastetaan, valaistaan ja tuotetaan aivan kuten oikeatkin elokuvat. Tai sitten kirjatraileria tekemään palkataan animaattori. Musiikkikin voidaan tilata tai maksaa jonkin tunnetun kappaleen käytöstä.

Meillä Suomessakin on tehty hyvin erilaisia kirjatrailereita. Jotkut sisältävät videokuvaa, jotkut valokuvia, osa piirroksia. Joissakin kirjailija lukee tekstiään ääneen. Toisissa on ihmisiä näyttelemässä kirjan henkilöitä. Yhteistä kotimaisille kirjatrailereille lienee se, ettei niiden teossa liiku suuret rahat.

Kun tekee kirjatrailerin itse ja täysin omalla budjetilla, kuten minä olen tehnyt, haasteeksi muodostuu trailerissa käytettävä materiaali. Kaiken materiaalin käyttöön pitää tietenkin olla oikeudet. Itse olen ratkaissut asian yksinkertaisesti niin, että olen käyttänyt kuvamateriaalina ainoastaan kirjan kannen kuvitusta. Mukana voisi toki olla myös sellaisia valokuvia, joita minulla on oikeus käyttää tai vaikkapa itse kuvaamaani videokuvaa. Koska olen halunnut pitää kirjatrailereiden mitan lyhyenä, kovin suurelle määrällä materiaalia ei ole ollut tarvetta. Musiikiksi olen valinnut käyttövapaata musiikkia, jota löytyy esimerkiksi tällaiselta sivustolta: opsound.org.

Jotta kuvista, teksteistä ja musiikista saa aikaiseksi trailerin, pitää olla lisäksi käytössä jokin elokuvatyökalu. Itse olen käyttänyt ilmaiseksi ladattavaa Windows liven elokuvatyökalua. Se ei ehkä huimaa päätä monipuolisuudellaan mutta on helppokäyttöinen ja mielestäni tällaiseen tarkoitukseen aivan riittävä.

Julkaisualustaksi olen valinnut YouTuben. Taas kerran syynä helppokäyttöisyys ja lisäksi se, että potentiaaliset kirjatrailerin katsojat löytänevät sen helpoiten juuri YouTubesta.

Lopuksi sanoista tekoihin. Tässä vastikään valmistunut Toisaalla-kirjan traileri:

